Translate

יום שישי, 22 בנובמבר 2013

דליפת שתן - בריחת שתן לנשים

דליפת שתן - בריחת שתן לנשים                                                                                                 
 אחת מכל שלוש נשים בגילאי 50 ומעלה סובלות מדליפת שתן.
תופעה זו שכיחה ביותר גם בקרב נשים צעירות לאחר לידה - יותר מ- 40% מתוכן מדווחות על דליפת שתן.
לתופעה ישנם טיפולים יעילים שאינם פולשניים - פיזיותרפי ותרופתי.
הבעיה- כמחצית מהנשים חוששות ומתביישות לפנות לקבלת טיפול רפואי מתאים, ומעדיפות "לחיות עם זה".
כל אישה רביעית בעולם המערבי, מעל גיל 20  לוקה בדליפת שתן, שבהגדרתה הינה תלונה על איבוד שתן, בריחת שתן בטיפות או בכמות גדולה. מצב זה מהווה פגיעה באיכות החיים בהווה, ומאיים על בריאותה הכללית והנפשית של האישה בעתיד.

ייתכן כי דליפת השתן תגרם כתוצאה ממאמץ כמו עיטוש או שיעול וייתכן כי תהיה זו דליפת שתן בשל דחיפות הצורך בהטלתו. דליפת שתן בדחיפות מופיעה ללא התראה ולכן אין אפשרות להתכונן אליה או להסתיר את קיומה. דבר זה מגביר את הבושה בקרב אלו הסובלות מן התופעה ומונע מהן להודות בקיומה, לשתף את הקרובים אליהן ולפנות לקבלת טיפול.
נשים הסובלות מדליפת שתן דחופה חשופות יותר לתופעות לוואי כגון דלקות שתן תכופות (פי 4.3 מנשים בריאות), סיכון גבוה לנפילות ולשברים בגיל המבוגר, נדודי שינה ועוד.
אורח חייהן של הנשים הסובלות מן התופעה נפגע בצורה משמעותית. הן נאלצות להתאים את עצמן לתופעה ממנה הן סובלות ע"י שימוש תכוף בפדים, תכנון היציאה מהבית עפ"י שירותים זמינים, חוסר רצון לבוא במגע מיני עם בן הזוג, התבודדות חברתית (חשש שהסביבה תבחין בבעיה), תחושת "הזדקנות מוקדמת" ועיסוק מתמיד בהסתרת הבעיה.
כתוצאה מהתפתחות חקר תחום אורוגניקולוגיה בעולם כיום, הטיפולים המקובלים לבעיה הינם טיפול התנהגותי בפיזיותרפיה בשילוב של טיפול תרופתי לצורך חיזוק רצפת האגן . בשל מיעוט מחקרים בארץ ובעולם, לא ידוע עד כה איזה מהטיפולים עוזר. האם הנשים שמגיעות לטיפול יכלו לוותר את התרופה או אולי על הטיפול הפיזיותרפי ולחסוך לעצמן זמן וטיפול מיותרים?
ד"ר רחל כפרי - פיזיותרפיסטית בכירה טיפול ושיקום רצפת האגן
יצירת קשר:
אימייל - rachelkafri@gmail.com
טלפון נייד - 054-4947493